Voor dinsdag 18.00 besteld = donderdag thuisbezorgd, Per volledige bestelling €4,95 bezorgkosten

De lokale fruitboer innoveert door corona

PERSBERICHT - DEN HAAG 5 Mei 2020

Zelfs de lokale fruitboer innoveert door corona

Innovatief platform van studenten van de TU Delft en Erasmus Universiteit biedt hiervoor hulp

De markt is een van de grootste onderdelen van de sector ambulante handel die in Nederland goed is voor 19.000 banen en een jaarlijkse omzet van 2,16 miljard euro1. De markt was voor de corona tijd voor 97% van haar omzet afhankelijk van offline verkoop2. Op dit moment zijn veel markten gesloten. Dit gecombineerd met het vooruitzicht op een mogelijke 1.5m samenleving maakt dat de “offline” markten van vandaag met zijn duizenden bezoekers voorlopig niet haalbaar zijn. Het platform Lokale Markten biedt hulp door een centrale online markt te creëren waar ondernemers de krachten bundelen, waardoor het mogelijk wordt om de marktkraam, met haar grote variëteit aan producten, te digitaliseren. Deze sociale onderneming is opgericht door studenten van de TU Delft en Erasmus Universiteit om iets te kunnen beteken voor lokale ondernemers.

De markt 2.0 ontstaat door corona gedreven innovatie

De corona-crisis heeft een grote impact op de maatschappij, maar tegelijkertijd is het een voedingsbodem voor creativiteit & innovatie. Beide punten gaan op voor de Haagse Markt. De grootste markt van Nederland trekt op drukbezochte weekenden maar liefst 40.000 bezoekers en de sluiting hiervan heeft gevolgen voor zowel ondernemers als de lokale bevolking, die afhankelijk is van de goederen van de markt. Door gebruik te maken van het platform Lokale Markten is de Haagse Markt sinds 3 mei weer online. Klanten kunnen nu, maar ook in een mogelijke 1,5 meter samenleving ‘de markt ‘bezoeken’. “Hiermee zorgen we ervoor dat lokale ondernemers die digitaal nog niet actief zijn, worden geholpen. Hiernaast is de markt een essentieel onderdeel van de maatschappij en maken we toegang weer mogelijk. ” aldus Dolf Verheul, een van de initiatiefnemers.

Het helpen van lokale ondernemers in heel Nederland

De eerste stap is een pilot in Den Haag: in deze proefperiode is het mogelijk voor klanten om de goederen van de markt te bestellen en thuis bezorgd te krijgen. “Een klant komt niet alleen naar de markt voor 1 kraam, maar wil na het halen van groente mogelijk ook langs de kaasboer. We laten de ondernemers samenwerken, zodat de som sterker is dan de losse delen” zegt Tom van Doorn. Na de pilot wordt gekeken naar mogelijkheden om niet alleen de Haagse, maar ook andere markten te helpen. Het uiteindelijke doel van Lokale Markten is om ondernemers te helpen op alle markten in Nederland.

Op het platform blijft de lokale ondernemer centraal staan. Doorgaans hebben mensen die naar de markt gaan een jarenlange band opgebouwd met de ondernemer, ook online moet dit gevoel in leven blijven “Dit initiatief haalt gevoel van de markt je huiskamer in”, aldus Geoffrey Franse, bestuurslid van CVAH (de belangenvereniging van de Haagse Markt).